Podmínky vzdělávání
Věcné vybavení
Vybavení mateřské školy a speciálních tříd pomůckami a hračkami je na dobré úrovni. Při každoročním doplňování pomůcek, hraček a jiných materiálů se vždy zaměřovat na kvalitu, funkčnost, ale neopomíjet ani aktuálnost.
Jednotlivé oblasti výchovy a metodické materiály, vybavení pomůckami a dalším mi podpůrnými hračkami apod. sledují učitelky, které zodpovídají za přehlednost a aktuálnost didaktických pomůcek potřebných pro vzdělávání dětí.
Vybavení nábytkem pro děti se postupně obměňuje tak, aby vyhovovalo dětem dle jejich tělesných proporcí.
Ve všech třídách jsou pro děti zapojeny počítače s programy na doplnění jejich výuky (hry s didaktickým zaměřením) – postupně doplňovat o další aktuální programy – sledují obě učitelky ve třídě.
Školní zahrada je vybavována tak, aby splňovala potřebu dětí pro další rozvoj ve všech vzdělávacích oblastech. V současná době je zahrada v rekonstrukci.
Životospráva
- Dětem je podávána plnohodnotná a vyvážená strava dle příslušných předpisů
- Je zachovávána vhodná skladba jídelníčku, dodržovány technologie přípravy pokrmů a nápojů
- Je zajištěn dostatečný pitný režim v průběhu celého dne dítěte v mateřské škole
- Mezi jednotlivými jídly jsou dodržovány vhodné intervaly
- Děti nejsou nuceny do jídla (maximální spolupráce s rodiči), snažit se o ochutnání pokrmu a tak se postupně učit zdravému stravování
Psychohygiena
- Pravidelný denní režim, který je natolik flexibilní, že umožňuje organizaci činností dětí v průběhu dne přizpůsobit jejich potřebám a aktuální situaci, pevně je stanoven časově organizační řád pro podávání stravy dětem
- Rodiče mají možnost přivádět své dítě do mateřské školy kdykoliv dle svých potřeb
- Děti jsou denně minimálně 2 hodiny venku a to vždy s ohledem na okamžitý stav ovzduší či jiných přírodních překážek ( silný mráz pod – 10 stupňů, náledí, silný vítr, déšť, inverze apod.)
- Děti mají dostatek volného pohybu nejen na zahradě, ale v rámci možností i ve třídách. Děti ze tříd U Štěňátek a U Ježečka chodí pravidelně 1x týdně do tělocvičny.
- Spánek dětí je upraven dle individuálních potřeb dětí, všechny děti odpočívají 20-30 minut, po té jsou dětem s nižší potřebou spánku nabízeny zájmové aktivity (kroužky), nebo jiné činnosti ve třídě. Do spaní nejsou děti nuceny!!!
- Všichni zaměstnanci školy jsou vedeni k respektování individuálních potřeb dětí, reakcím na ně a napomáhání jejich uspokojování
- Pedagogové zatěžují děti vždy přiměřeně v rámci jejich možností. Děti mají možnost kdykoliv relaxovat v odpočinkových koutcích třídy
- Nově přijímaným dětem je nabízen adaptační režim - vždy po dohodě s rodiči
Psychosociální podmínky
- Všichni zaměstnanci školy vytváří dětem takové prostředí, aby se děti cítily spokojeně, jistě a bezpečně
- Všechny děti mají v mateřské škole stejná práva, stejné možnosti i stejné povinnosti, nikdo není znevýhodňován či zvýhodňován
- Osobní svoboda a volnost dětí je respektována do určitých mezí, vyplývající z řádu chování a norem, které jsou ve škole stanoveny
- Péče o děti je podporující, sympatizující, počítáme s aktivní spoluúčastí dítěte při všech činnostech. Pedagogové se snaží o nenásilnou komunikaci s dítětem, která je mu příjemná a navozuje vzájemný vztah důvěry a spolupráce
- Postupně vyřazujeme nezdravé soutěžení dětí
- Převažují pozitivní hodnocení, pochvaly, podporujeme u dítěte nebát se pracovat samostatně, důvěřovat si
- V dětech rozvíjíme citlivost pro vzájemnou toleranci, ohleduplnost, zdvořilost, vzájemnou pomoc a podporu
- Děti jsou seznamovány s jasnými pravidly chování ve skupině tak, aby se ve třídách vytvořil kolektiv dobrých kamarádů, kde jsou všichni rádi
- Pedagogové se dostatečně věnují vztahům ve třídě, nenásilně tyto vztahy ovlivňují prosociálním směrem (prevence šikany)
Spoluúčast rodičů
Spoluúčast rodičů na výchově vzdělávání a výchově začíná již při přijetí dítěte do mateřské školy (poznávání dítěte, jeho adaptační režim vychází především z poznatků a dohody s rodiči dítěte). Rodiče jsou pravidelně a dostatečně informováni o všem co se v mateřské škole děje. Mají právo spolurozhodovat při plánování programu mateřské školy a tato práva uplatnit na schůzkách rodičů nebo při konzultačních hodinách s učitelkami nebo ředitelkou školy apod.
Aktivní účast rodičů na akcích školy, schůzkách, besídkách, seminářích, besed s odborníky a při řešení různých problémů při sjednocování působení mateřské školy a rodiny. Rodiče mají možnost připomínkovat a dohodnout se s učitelkami ve třídách a dalších postupech při vzdělávací práci.
Při spolupráci s rodiči se učitelky zaměřují především na specifické potřeby zdravých a postižených dětí a jejich spokojenost bez zbytečných stresů.
Vždy se snažit o dobrou spolupráci s rodiči ve všech oblastech vzdělávání a výchovy, taktní přístup při řešení problémů a nenásilné vedení v pedagogických oblastech. Naplňovat beze zbytku motto:
My důvěřujeme Vám, Vy důvěřujte nám. Jsme tu pro Vás a šťastné dítě je v rukou nás všech! Ta jediná správná cesta je cesta spolupráce, vzájemné důvěry a otevřenosti, cesta přátelství.
Přidáno 21. 7. 2016, autor: J4W Admin